Magical South of Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Jolien Eijsink - WaarBenJij.nu Magical South of Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Jolien Eijsink - WaarBenJij.nu

Magical South of Peru

Door: Jolien Eijsink

Blijf op de hoogte en volg Jolien

20 Mei 2014 | Peru, Lima

Het voelt alsof ik een half jaar door het zuiden van Peru heb gereisd. Mijn ogen hebben onwerkelijk veel mooie dingen en plaatsen gezien die ik voor altijd onthoud. Toegegeven, diezelfde ogen hebben ook de binnenkant van toiletgelegenheden gezien die ik hopelijk gauw weer vergeet. Ik heb in restaurants gegeten waar slechts het bestek een smaak in mijn mond achterliet en ik heb `tour guides` ontmoet die beter op zoek kunnen gaan naar een nieuwe baan. Als afwasser bijvoorbeeld. Dat gezegd hebbende: dit was een droomreis.

Om jullie niet in slaap te lullen door elk wereldwonder tot in detail te beschrijven, zal ik me richten tot een selectie van de belangrijkste gebeurtenissen en absolute hoogtepunten van mijn reis. Die begon namelijk al goed op het vliegveld van Arequipa, waar ik wachtend op mijn tas vol overtuiging werd besprongen door een drugsspeurhond.
- Het spotten van condors, de grootste en lelijkste roofvogels ter wereld, in Colca Canyon.
- Varend over het Titicacameer drie uur in de brandende zon bovenop het dek van een motorbootje liggen, om vervolgens een week lang met een lichtgevend rood gezicht rond te lopen.
- Het bewonderen van de meest indrukwekkende sterrenhemel vanaf het eiland Amantani, wat samen met het binnenland van Australie de donkerste plek op aarde is.
- Het knuffelen van llamas.
- De do-it-yourself barbecue op het dak van een hostel in Puno met Duitse en Amerikaanse kameraden.
- De eeuwige openingszin: `Where you from?`
- Een avondje biermarathonnen met onbekenden in een hostel in Cusco waar ik werd binnengelokt door de luide, goede muziek.
- Het volbrengen van de vijfdaagse Salkantay trek met als beloning en eindpunt Machu Picchu. Ik heb me tijdens die vijf dagen hiken, ongeveer op het moment dat mijn blaren zich met bloed vulden en ik bijna aan de hoorns van een groep wilde stieren werd gespiest, vaak afgevraagd waarom ik vrijwillig heb gekozen voor zo`n langzame, suicidale lijdensweg – en er nog geld voor betaalde ook.
Mogelijk had die vraag iets te maken met het feit dat mijn hike-groepje uit sterke ex-militairen bestond en ik te kleine sportschoenen droeg.
- Het meeblèren van `Red Red Wine` samen met een groepje losgeslagen Peruanen en medehikers in een gammel busje dicht (heel dicht) langs de eindeloze afgrond in de bergen.
- De hot springs in Chivay en Santa Teresa.
- Ziplinen tussen de bergen, waarna iedereen een fotoshoot kreeg aangeboden, maar ik slechts twee foto`s ontving omdat de fotograaf `niet zeker wist of ik wel foto`s van mezelf wilde??`
- Het vinden van een schoon t-shirt onder in mijn backpack na twee weken stinkende kleding binnenstebuiten te dragen.
- Twee nachten slapen in de jungle van Puerto Maldonado.
- De domme fout maken door bij aankomst in de jungle aan een van de medewerkers te laten merken bang te zijn voor spinnen en slangen. Ik verstond niet exact wat ze daarna lachend naar elkaar schreeuwden, maar het moet iets zijn geweest als: `kom, laten we elke tarantula die we dit weekend tegenkomen, vangen en in het gezicht van dit meisje drukken.` Grappig hoor, meisjes plagen.
Er zaten blijkbaar ook anacondas, maar ik weet gelukkig pas sinds vandaag hoe verschrikkelijk die eruit zien (bedankt broer Tom), anders was ik nooit in een roeibootje de Madre de Dios-rivier opgegaan.
- Telkens de verkeerde kant opkijken als andere jungle-lotgenoten apen en papegaaien spotten.
- Het overleven van een eenzame, nachtelijke excursie door de jungle, waarbij mijn gids het sarcasme in mijn stem bij het zien van spinnen, termieten en kikkers (`ja, prachtig`, `interessant`, `goh`) verkeerd interpreteerde voor enthousiasme en pas na 45 minuten op weg ging naar de uitgang.

Belangrijkste dieptepunt: de aanschaf van een afritsbroek.

Nu ben ik voor vier nachten terug in Lima. Ik geef mijn voeten even tijd om te helen en dan vlieg ik donderdag gelukkig naar La Paz, Bolivia, waar ik twee nachten blijf tot ik de bus neem naar Uyuni (in slechts 12 uurtjes). Na een tweedaagse excursie rondom de legendarische zoutvlaktes bus ik naar Sucre en van daaruit is de agenda nog even blanco. Anything is possible.

Doei!

X Jolien

  • 20 Mei 2014 - 08:50

    Gijs:

    dit mooi samengevatte verslag zou best kunnen uitgroeien tot een reisverslag van zo'n 50 a-4-tjes, lien. geweldig doorgezet, onvergetelijk idd.

  • 20 Mei 2014 - 09:06

    Nick:

    Yesssss, alsnog een afritsbroek!!!

  • 20 Mei 2014 - 11:07

    Sjors:

    Haha, die foto's. Klinkt bekend. Klinkt goed, geweldige tour!
    Geniet nog van dat lelijke en tegelijk mooie land.

  • 21 Mei 2014 - 11:26

    Carla Kuipers:

    Indrukwekkend Jolien, om te lezen wat jij allemaal hebt overwonnen!! Kanjer !!!! Liefs Carla

  • 22 Mei 2014 - 15:31

    Sietske De Jong:

    Hahaha heb je wel eens vaker last van dat mensen je sarcasme niet helemaal begrijpen toch ;)

  • 25 Mei 2014 - 19:23

    Marcel Langendonk:

    Klasse meisje had ik je niet uit je afritsbroek geschud . Groetjes Marcel Langendonk

  • 08 Juni 2014 - 12:40

    Ellen Van Maanen:

    hai Jolien,
    Jeetje, wat een belevenissen, zeg! Ik lees je verslagen trouw en Inge houdt me natuurlijk volledig op de hoogte.
    Maar deze dag wil ik toch niet zonder reactie voorbij laten gaan.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Fijn dat Gijs een tijdje bij je is, maar wel raar dat Ruud vandaag in Nederland zit, toch?
    Geniet samen met Gijs van een geweldige tijd en wie weet welk land je hierna nog aandoet.
    Groetjes Ellen van Maanen.

  • 08 Juni 2014 - 22:31

    Betsy:

    Hallo Jolien hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Mooi dat Gijs er ook is en heel veel oranje cadeautjes van je lieve broers. Wens je leuke dag en veel plezier. Gr.betsy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 September 2014

Your Way Is The Way Home

11 September 2014

Wanderlust

02 September 2014

Make This Go On Forever

17 Juli 2014

Voetbalgekte

12 Juni 2014

Bovennatuurlijk Bolivia
Jolien

Hai! Ik ben op 29 januari naar Zuid-Amerika vertrokken en op deze pagina kun je fijn lezen wat ik daar allemaal wel of niet meemaak. De eerste drie maanden vertoef ik in Brazilie, eind april vlieg ik naar Peru en wat daarna allemaal gaat gebeuren is nog geheim. Voor mij ook. Adeus! X Jolien

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 618
Totaal aantal bezoekers 16612

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: